german
text below
TELAY
European Month of Culture 1993, Graz
"Entgrenzte Grenzen II"
Künstlerhaus Graz / May 1993
commisioned by :: Kulturdata / Richard Kriesche / Peter Gerwin Hoffmann
A piece of percussion music played by me will be relayed by
telephone
to New York and Sydney. From there it will be reflected by a
„telephone mirror“ and thus return to its point of
departure with a time delay.
Signal route no1 right stereo channel:
Graz – Wien – transmission station Aflenz / Antenne l –
Intelsat 605 – transmission station Etam / USA – Nev York
and back again.
Signal route no 2 left stereo channel:
Graz – Wien – transmission station Aflenz / Antenne 3 –
Intelsat 604 – transmission station / Ceduna / Australien –
Sydney and back again.
The time delays incurred via the „upward“ and „downward“
journeys to and from the satellites and via radio waves and ground
cables are the compositional improvisational media in TELAY. This
method of sound reproduction will result in different qualities
being
produced depending on climatic conditions, the length of the
telephone lines and how busy the lines are. This method thus
distance
the musician from the direct control of delay time and delay
feedback.
Unpredictable factors and parameters will define the rhythm and
timbre. At the end
of the delay sequence, the concert will directly recorded onto
compact disc.
The sound reproductions are a law unto themselves: they create
their own
originality.
What is unique can be reproduced.
• SAMPLE
TELAY
Ein von mir gespieltes Trommelstück wird nach New York und Sydney
telefoniert, dort von einem ”Telefonspiegel” reflektiert und kommt
so wieder zeitverzögert zu seinem Ausgangsort zurück.
Signalweg 1
rechts im Stereofeld:
Graz – Wien – Erdefunkstelle Aflenz Antenne l –
Intelsat 605 – Erdefunkstelle Etam / USA – Nev York und
retour .
Signalweg 2 links im Stereofeld:
Graz – Wien – Erdefunkstelle Aflenz Antenne 3 –
Intelsat 604 – Erdefunkstelle Ceduna / Australien – Sydney
und retour.
Die durch die so genannte Aufwärtsstrecke zum Satelliten und die
Abwärtsstrecke vom Satelliten, sowie durch Richtfunk und
terrestrische Leitungen entstandenen zeitlichen Verzögerungen,
sind die kompositorischen und improvisatorischen Mittel in TELAY.
Solche Reproduktionen (im Sinne von Nachbildung, Fortpflanzung)
weisen je
nach Wetterlage, Wegstrecken und Frequentierung der
Telefonleitungen
verschiedene Qualitäten auf, und entziehen somit dem Musiker die
mittelbare Kontrolle von Delaytime und Delayfeedback.
Unvorhersehbare
Faktoren und Parameter definieren Rhythmus und Timbre.
Diese Delayketten enden im Direktmitschnitt des Konzertes auf
Compact Disc.
Die Reproduktion determiniert sich als Original im Unikat.
Das Unikat ist reproduzierbar.


|