german version below "New Memories" Josef Klammer 2000/01 • SAMPLE The Institute of Electronic Music and Acoustics left its old work-place in Jakoministraße in autumn 2000 and has now moved into the new building in Inffeldgasse. During this time I was the last guest composer at the old IEM and, at the same time, the first one at the new Institute. Accordingly, I knew that my acoustic expression had to create a link between these two places. "New Memories" is a documentary game. "New Memories" has documentary and compositional features. It transfers the acoustic spaces of the former IEM to the multi-channel loudspeaker system in the CUBE at the new IEM. Each room of the old IEM is assigned loudspeakers in this system (see table). The documentary part: 1.) I set up a small drum set, consisting of bass drum, snare drum, hi-hat and cymbals, in the instruction studio of the old Institute. On these drums I played individual beats and complex figures, both on the individual components and on the whole set. Note: the Klammer / Gründler Duo also used the instruction studio sporadically as an experimentation room, and my drums were always set up there. 2.) The empty, deserted IEM: one stereo microphone each was installed in the middle of the production studio, the Institute Director’s office, the lecturers’ office, the computer studio, the corridor, the assistant’s office, and the WC. 3.) The acoustic emissions that were (still) to be heard in these seven rooms were recorded simultaneously on seven stereo tracks and document the spatial characteristics. Once with the doors open and once with them closed. |
The compositional part: In the computer (Creamware MasterBoard) I fragmented these acoustic "memories" at a metre of 60 bpm and arranged, shifted or composed them in a pattern of 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 and triplets, taking the different delay times - due to the distance of the source of the emission (drums in the instruction studio) - and the specific acoustic characteristics of the individual rooms as typical parameters for a tonal interpretation. E.g.: dynamics, filters, panorama, rhythmics, etc. Premiered on 23 May 2001 in the CUBE of the Institute of Electronic Music and Acoustics of Graz University of Music (http://iem.at), as part of the 3rd V:NM festival. |
Track IEM / old IEM / new / CUBE 1 / 2 Production studio sky / JBL 24 speakers each + Sub Woofer 1 speaker each 3 / 4 Director’s office Tannoy / top 2 speakers each 5 / 6 Lecturers’ office Tannoy / middle 2 speakers each 12h and 18h 7 / 8 Computer studio Tannoy / middle 2 speakers each 9h and 15h 9 /10 Corridor Tannoy / bottom 3 speakers each 12h and 18h 11/12 Assistant’s office Tannoy / bottom 3 speakers each 9h and 15h 13/14 WC Klipsch / small 2 speakers each Each room has the inherent property - physical, physiological and psychological - of having an effect on a product created in it, manifesting itself as an acoustic fingerprint and "New Memory". Josef Klammer 2001 "New Memories" Josef Klammer 2000/01 Das Institut für Elektronische Musik und Akustik der Musikuniversität Graz/Austria verließ im Herbst 2000 seine alte Wirkungsstätte in der Jakoministraße und übersiedelte in das neues Gebäude in der Inffeldgasse. Ich war in dieser Zeit der letzte Gastkomponist am alten IEM und zugleich auch der Erste am neuen Institut. Somit stand für mich fest, meine akustische Äußerung muß eine Verbindung zwischen diesen beiden Orten herstellen. "New Memories" ist ein Dokumentar-Spiel. "New Memories" hat dokumentarische und kompositorische Eigenschaften. Es überträgt die akustischen Räume des alten IEM auf die mehrkanalige Lausprecheranlage des CUBE im neuen IEM. Jedem Raum des alten IEM werden Lautsprecher dieser Anlage zugeordnet (siehe Tabelle). Der dokumentarische Teil: 1.) Im Lehrstudio des alten Institutes wurde von mir ein kleines Drum Set - bestehend aus Bass Drum, Snare Drum, Hi Hat und Cimbals - aufgebaut. Auf diesem Schlagzeug spielte ich sowohl einzelne Schläge, als auch komplexe Figuren auf den einzelnen Teilen und über das gesamte Set. Anmerkung: Das Lehrstudio diente auch sporadisch dem Klammer / Gründler Duo (siehe Biographie) als Experimentierraum und mein Schlagzeug stand immer an dieser Stelle. 2.) Das leere, verlassene IEM: Im Produktionsstudio, im Büro des Institutsvorstandes, im Büro der Lehrbeauftragten, im Computerstudio, im Gang, im Büro des Assistenten und im WC wurden in zentraler Position je ein Stereomikrophon aufgestellt. 3.) Die akustischen Emissionen die (noch) in diesen sieben Räumen zu hören waren, wurden gleichzeitig auf sieben Stereospuren aufgenommen und dokumentieren die räumlichen Eigenschaften. Einmal mit geöffneten und einmal mit geschlossenen Türen. Der kompositorische Teil: Im Computer (Creamware MasterBoard) habe ich bei einem Metrum von 60 bpm diese akustischen "Erinnnerungen" fragmentiert und in einem Raster von 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 und Triolen geordnet, verschoben oder komponiert und die unterschiedlichen Delayzeiten - bedingt durch die Entfernung der Emissionsquelle (Schlagzeug im Lehrstudio) - und die akustischen Spezifika der einzelnen Räume als typische Parameter einer Klanginterpretation herangezogen. Z.B.: Dynamik, Filter, Panorama, Rhythmik etc. Uraufgeführt am 23. Mai 2001, im CUBE der Institutes für Elektronische Musik und Akustik der Musikuniversität Graz, im Rahmen des 3. V:NM Festivals. Jedem Raum ist die Eigenschaft immanent - physikalisch, physiologisch und psychisch - auf ein darin entstandenes Produkt einzuwirken, und sich als akustischer Abdruck und "Neue Erinnerung" zu manifestieren. Josef Klammer, Mai 2001 |