Music
to "GIER" (original „Crave”) by Sarah Kane (1998) Première: August 17, 2015, :: dramagraz Director::: Ernst M. Binder On 15. 3. 1991 there were 2 electo-hub-magnets which imported the audience in the „Museum of Perceptions” in Graz into the concert event, 25 years later there were 15 computer-controlled lifting magnets, mounted under the 15 grandstand elements of the theater. Staccato sequences drummed down on the audience from below. "Pulsating between shame and guilt." (from Crave, Sarah Kane 1998) Tribune derives from the Latin word tribunal: the high court, the judge's seat . Thus, tribune and tribunal have the same starting point, the spectator scaffolding becomes both the court and the judge's chair. The word tribunal was popularized by Friedrich Schiller who used it in 1797, to describe the sudden transformation of a theater audience into a court of law: "The scene becomes a tribunal" (The Cranes of Ibycus). C(hild): Lucia Neuhold M(other): Mona Kospach Boy: Lukas Walcher A(uthor): Ninja Reichert Director/room: Ernst Marianne Binder Music installation: Josef Klammer Equipment: Vibeke Andersen Light/sound: Geari Schreilechner Speech training: Ninja Reichert Physical training: Mona Kospach Assistance/sound: Christoph Trummer Production: Andrea Speetgens Technical management: Geari Schreilechner © Rights for "Crave" by Sarah Kane at Rowohlt, Reinbek bei Hamburg
Musik zu "GIER"
(original „Crave”) „Museum der Wahrnehmungen” in Graz in das Konzertgeschehen importierten, so waren es 25 Jahre später 15 computergesteuerte Hubmagneten, montiert unter den 15 Tribünen-Elementen des Theaters. Staccatoartige Sequenzen trommelten von unten auf das Publikum ein. „Pulsierend zwischen Scham und Schuld.“ (aus GIER, Sarah Kane 1998) Tribüne leitet sich vom lateitischen Wort Tribunal ab: der hohe Gerichtshof, der Richterstuhl . Somit haben Tribüne und Tribunal den selben Ausgangspunkt, das Zuschauergerüst wird zum Gerichtshof und zum Richterstuhl zugleich. Populär wurde das Wort Tribunal durch Friedrich Schiller der es 1797 benutzte, um die jähe Verwandlung eines Theaterpublikums zum Gerichtshof zu kennzeichnen: „Die Szene wird zum Tribunal“ (Die Kraniche des Ibykus). C(hild): Lucia Neuhold M(other): Mona Kospach B(oy): Lukas Walcher A(uthor): Ninja Reichert Regie/Raum: Ernst Marianne Binder Musikinstallation: Josef Klammer Ausstattung: Vibeke Andersen Licht/Sound: Geari Schreilechner Sprechtraining: Ninja Reichert Körpertraining: Mona Kospach Assistenz/Ton: Christoph Trummer Produktion: Andrea Speetgens Technische Leitung: Geari Schreilechner © Rechte für "Gier" von Sarah Kane bei Rowohlt, Reinbek bei Hamburg •
video zur Schluss-Sequenz mit Chor von Josef Klammer |